Saturday, May 21, 2011

Teknologi Tentera Masa Depan

Teknologi di dunia terus berkembang.Di tahun 2020,Askar di seluruh dunia akan mampu memanfaatkan teknologi yang belum pernah ada sebelumnya dalam sejarah manusia.Dengan teknologi seperti robotik dan nanoteknologi,maka kita akan mampu menciptakan teknologi tentera yang hebat di masa hadapan.
Berikut adalah ciri-ciri definitif para tentera dalam medan tempur masa depan :

1. Kekuatan Manusia Super.
Tentara masa depan akan ditunjangi dengan kerangka mesin pintar yang akan melipatgandakan kekuatan fiziknya.Dengan kerangka super ini,baik menggunakan teknologi robot atau nanoteknologi,tentera akan boleh bergerak/berlari lebih cepat,lebih lama,sambil membawa beban berat dengan hanya mengeluarkan sedikit tenaga.

Beban yang boleh diangkat dengan technological enhancement ini diperkirakan boleh mencapai lebih dari 200 kg.Tentera ini juga boleh membawa senjata yang lebih besar yang sebelumnya hanya boleh dibawa oleh kenderaan militer,serta membawa peluru yang lebih lengkap.Ketika ada kawannya yang terluka, maka dia boleh mengangkat kawannya itu dengan sangat mudah.

2. Baju Pelindung Super Dengan Nanoteknologi.
Baju tentera masa depan akan jauh lebih kuat dari Kevlar dan super ringan.Ini dimungkinkan dengan menggunakan material nanoteknologi yang super kuat.Beberapa bahan nanoteknologi seperti carbon nanotube kerasnya melebihi intan.

Baju ini akan jauh lebih tahan peluru yang bersaiz besar,tahan letupan yang sangat kuat,bahkan tahan terhadap cuaca ekstrim seperti panas atau dingin yang ekstrim.Ketika ini yang banyak digunakan adalah bahan dari metal atau komposit keramik,beratnya mengganggu fleksibiliti serta mobiliti tentera.Sedangkan pakaian yang diperkuat nanoteknologi akan seringan dan sefleksibel baju dari kain biasa.

Ini membuat tentera ini akan mampu bergerak lebih cepat dan efisien (rapid movement).Kementerian Pertahanan Amerika sedang melakukan kajain baju pelindung yang mampu menahan peluru seperti halnya airbag dalam kereta.Ketika peluru datang, maka sensor super canggihnya akan langsung memperkuat bagian yang akan terkena sasaran peluru tersebut.

3. Teknologi Stealth / Predator Effect.
Dengan teknologi bahan nanoteknologi yang mampu beradaptasi,baju tentera ini boleh berubah-ubah penampilannya sesuai dengan lingkungannya.Intinya adalah tentera susah dikesan oleh musuhnya.Bajunya akan berubah warna menjadi hitam di waktu malam,ia akan berwarna hijau gelap di dalam hutan,berwarna pasir di padang pasir,atau berwarna putih di musim salji. Saat ia sedang berada di perkotaan, atau di sebuah pesta,maka pakaian nanoteknologi pintar itu akan menyesuaikan diri dengan sendirinya.

4. Helmet Berteknologi Advanced Hud.
Helmet yang disokong teknologi display digital akan mampu memberikan pemandangan dan maklumat yang super detail dari medan pertempuran.Anda boleh melihat apa yang tidak ampu dilihat oleh musuh anda.Helm itu akan dilengkapi perlengkapan standard sinar infra-red untuk melihat dalam kegelapan,juga layar advanced-HUD (Heads Up Display,seperti yang ada di pesawat tempur canggih) yang mampu memberikan pandangan taktik dan strategis,data dan maklumat medan perang real-time melalui satelit.

Melalui layar itu,tentera akan mengetahui secara tepat kedudukan dan jumlah musuh.Di saat santai,layar ini juga boleh untuk menonton DVD,Discovery Channel,dan channel lainnya.Helmet ini juga dilengkapi speaker yang digunakan untuk menerima arahan dan maklumat langsung dari markas operasi pertempemran melalui pemimpin pasukan,serta dapat pula digunakan untuk mendengarkan lagu-lagu MP3.

5. Perlengkapan Peralatan Sokongan Yang Canggih.
Selain kelengkapan-kelengkapan diatas,teknologi ini juga dilengkapi dengan berbagai perlengkapan yang menyokong keselesaan para tentera masa depan.Kantung air minum yang boleh diubah untuk 6 macam minuman yang berbeza,dari minuman bertenaga,teh melati,jus buah-buahan,sampai kopi susu untuk operasi di malam hari.

Alat mekanik dengan nanoteknologi yang boleh melakukan urutan-urutan akupuntur dan akupressure di bahu,leher,lengan,belakang dan kaki.Apabila diperlukan tentera dapat dengan mudah menggunakan sistem telekomunikasi canggih satelit untuk berhubung.


Read more: http://ilhamnurulresources.blogspot.com/#ixzz1Mv9jeqqv

No comments:

Post a Comment